Rólunk
2011-ben négy történeti egyház – evangélikus, református, katolikus és görögkatolikus – vezetői egy-egy roma szakkollégium alapításával kezdeményezték a napjainkra 11 intézmény működését felölelő hálózat megszerveződését. Jelenleg nyolc szakkollégium egyházi, míg három egyetemi fenntartású. A szakkollégiumok a fővárosban és vidéki felsőoktatási centrumokban szerveződtek meg. A roma szakkollégiumok különleges és egyedülálló felsőoktatási tehetséggondozó műhelyek. Céljuk, hogy a perifériális társadalmi környezetből a felsőoktatásba érkező roma származású és/vagy hátrányos helyzetű hallgatókat diplomához segítsék, lemorzsolódásukat megakadályozzák. A magyarországi roma szakkollégiumoknak jelenleg több mint háromszáz egyetemi hallgató tagja van és a működés elmúlt tíz évében több mint négyszázan szereztek diplomát a legkülönbözőbb felsőoktatási szakokon. A működés alapvető követelményei olyan program megfogalmazását írják elő, amely „nagy hangsúlyt helyez a felsőoktatási lemorzsolódás megelőzésére, a cigány-magyar kettős identitás megerősítésére, tagjai személyes és szakmai fejlődésére, a tudományos életben való részvételre”. A szakkollégiumok működését szabályozó közös minőségelvek szavatolják, hogy a tagságban a roma származású hallgatók arányának a minimum 60%-ot el kell érnie. A roma szakkollégiumok a felsőoktatáson belül működő integrált intézmények. A szabályok szerint a tagság 20%-a lehet többségi származású vagy olyan hallgató, aki nem hátrányos helyzetű.
A cigány nyelv oktatása, a hagyományőrzés, a saját kulturális örökség értékvilágának megismerése, a roma származású hallgatókat kibocsátó lokális életvilágok iránti reflektív és alkalmazott társadalomtudományi szemszögből megalapozott kutatói érdeklődés felkeltése mind a kulturális pluralizmus szelleméből táplálkozó törekvések. A roma szakkollégiumoknak a felsőoktatási karrierút egyengetése mellett fontos céljuk, hogy a magyarországi cigány kultúrák fennmaradását, sokszínűségének megőrzését előmozdítsa. A roma szakkollégiumok hálózattá szerveződésében meghatározó szerepet játszott az elmúlt években az intézmények által közösen létrehívott érdekvédelmi szervezet a Roma Szakkollégiumok Egyesület. A szervezet célja, hogy felhívja a figyelmet a közel egymilliós magyarországi cigányság társadalmi felzárkózását hátráltató kiemelkedő jelentőségű tényre, a roma származású diplomások rendkívül alacsony számára, ami alig éri el az 1%-os arányt a teljes roma népességen belül. Az Egyesület feladatának tekinti, hogy tudatosítsa és kommunikálja a szakkollégiumokban végzett munka társadalmi jelentőségét és ezzel véleményformáló hatást gyakoroljon a közgondolkodásra.
Prof. Dr. Biczó Gábor
Roma Szakkollégiumok Egyesület
elnöke
In 2011, the leaders of the four historical churches – Lutheran, Reformed, Catholic and Greek Catholic – established Roma Special Colleges according to their religion with the aim of organising a network of roma colleges, which nowadays covers the operation of 11 institutions. Currently, eight of the vocational colleges are ecclesiastical, while three of them are maintained by a university. Special colleges for advanced studies were established in the capital and even in rural higher education centres. Roma Colleges for Advanced Studies are special and unique higher education talent development workshops. Their aim is to help Roma and / or disadvantaged students from peripheral social environment to graduate and to prevent them from dropping out. Roma Colleges for Advanced Studies in Hungary currently have more than three hundred university students and more than four hundred members of the organisation graduated in various higher education fields in the last ten years of operation. The fundamental requirements of the operation require the formulation of a program that “places great emphasis on the prevention of higher education drop-out, the strengthening of the Roma-Hungarian dual identity, the personal and professional development of its members and their participation in scientific life”. The common quality principles governing the operation of Colleges for Advanced Studies guarantee that the proportion of Roma students in Colleges for Advanced Studies should be at least 60%. Roma Colleges for Advanced Studies are integrated institutions within higher education. 20% of the members may be of majority origin or non-disadvantaged students. Teaching the Roma language, preserving traditions, getting to know the values of the members’ own cultural heritage, arousing research interest based on a reflective and applied social science perspective on the local environments of students of Roma origin are all aspirations based on the spirit of cultural pluralism. In addition to providing help for a career in higher education, the important goal of the Roma College for Advanced Studies is to promote the survival and preservation of the diversity of Roma cultures in Hungary.
The Association of Roma Colleges for Advanced Studies, an organization which was jointly established by the institutions, has played a key role in the process of organizing the Roma Colleges for Advanced Studies into a network. The aim of the organization is to draw attention to the extremely important fact burdening the social inclusion of nearly one million Roma in Hungary, the extremely low number of graduates of Roma origin, which barely reaches 1% of the total Roma population. The Association considers it its responsibility to raise awareness and communicate the social significance of the work performed in the Colleges for Advanced Studies, and therefore to have an opinion-shaper effect on public conception.
Prof. Dr. Gábor Biczó
President of
the Association of Roma Colleges for Advanced Studies